12. juuni 2017

"Keldi palved", koostanud Jaan Tammsalu.



Väike armas raamat. Kes ei teaks  seda vana iiri palvet:

 „Tõusku tee kohtama sind,
olgu tuul alati puhumas su taga,
paistku päike soojalt su näole,
langegu vihm pehmelt põldudele.
Ja kuni me kohtume taas,
hoidku sind Jumal
oma peopesa kumeruses.“

Rahva sekka on läinud ka järgmine palve:
„Olgu sul mao tarkus
Olgu sul mao tarkus,
olgu sul kaarna tarkus,
vapra kotka tarkus.
Olgu sul luige olek,
olgu sul mee olek,
tähtede poja olek.
Olgu sul mere küllust,
olgu sul maa küllust,
taevaselt Isalt saadud küllust.“

Aasta tagasi hakkasin otsima raamatut, kus see ja ehk teisedki  vanad palved kirjas.
Jaan Tammsalu koostatud „ Keldi palved“ 2003.a. ja 2010 aastal trükid- kõik läbi müüdud.
Sestap olin rõõmus, kui 2017 mais ilmus kordustrükk, kirjas et kogunisti  4. trükk.
Muidugi on kõik palved leitavad ka internetis, kuid hoopis teine tunne on hoida raamatukest käes voodis enne tule kustutamist või hommikul kohvi juues ja leida endale midagi head.

Olen pigem ateist kui usklik inimene, kuid tunnistan kuuluvust  kristlikku kultuuriruumi. Tunnen meelehärmi, et ei tea  raamatute raamatut suurt midagi, mistõttu  paljude, vale puha, enamuse vanade meistrite kunstiteoste sisu jääb mulle arusaamatuks.
Nägin juhtumisi pühapäeval  Tallinna TV-s Linnar Priimäe 2014 aasta kunstisaate „Ars longior“ kordust.   Linnar Priimägi seletas lahti Jan van Eyck’i  Kenti altarimaali. Huvitav oli. Imetlen tarku inimesi.


Mu head sõbrad on usklikud inimesed, tänu neile satun kirikusse rohkemgi kui jõulude ajal, aga kodunenud seal ei ole ja kui sõbrad ei kutsuks, tõenäoliselt ei läheks ka.  Aga see väike raamatuke poeetiliste palvete ja Jaan Tammsalu huvitava saatesõnaga  võlus mind. Olen minagi endale autoga tööle sõites kinnitanud, et olen tubli, olen rahulik, tulen kõigega toime jne. Aga tegelikult on palju kosutavam vaikselt või  mõttes lugeda üks väike soov või palve.
Näiteks see:
Ole Sina tasane tee minu ees,
ole Sina juhatav täht minu kohal,
ole Sina valvas silm minu taga
tänasel päeval, tänasel ööl, ikka ja alati.

Ma olen väsinud ja olen kurnatud,
juhi Sina mind inglite maale,
nüüd mul kuluks ära veeta aega
Kristuse lähikonnas, taevases rahus.

Kui vaid Sina, elu Jumal,
kui Sina minuga lepiksid, mind toetaksid,
kui oleksid mulle täheks, oleksid kiivriks
minu sängiheitmisest
kuni mu ülestõusmiseni.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar